Menu

آشنایی اجمالی با ساختار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و طرح چند سوال مهم

محمدحسین مسعودی: 

آخرین تحول در ساختار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به دوره پنجم هیئت مدیره برمیگردد که به نوعی تاکنون بخشی از آن مورد تأیید و اجرای اعضای هیئت مدیره این دوره یعنی دوره ششم قرار گرفته است.  بخش های مهم و قابل توجه در این ساختار بشرح ذیل توصیف می گردد:

پس از هیئت مدیره 25نفره (ویژه استان تهران که در هر استان این تعداد وابسته است به تعداد اعضای آن سازمان) و  هیئت رئیسه ثابت 4نفره ( همانند تمامی استانها) و صرفنظر از سایر ارکان مقرر شده در قانون نظیر شورای انتظامی و بازرسی، سه معاونت برنامه ریزی و توسعه، خدمات مهندسی، پشتیبانی و منابع انسانی تعریف شده اند که هرکدام دارای مدیریتهای مندرج در جدول1 می باشند:

جدول1- معرفی زیرمجموعه های هریک از معاونتهای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

معاونت برنامه ریزی و توسعه

معاونت خدمات مهندسی

معاونت پشتیبانی و منابع انسانی

مدیریت طرح و برنامه

مدیریت دفاتر نمایندگی و امور تشکلها

مدیریت رفاه اعضا و کارکنان

مدیریت سیستمها و فناوری اطلاعات

مدیریت امور عضویت و پروانه اشتغال

مدیریت امور مالی

مدیریت آموزش

مدیریت امور فنی مهندسی

مدیریت اداری و منابع انسانی

مدیریت گروه های تخصصی و کمیسیونها

مدیریت کنترل ساختمان

مدیریت امور اجرایی و اداری شورای انتظامی

در کنار سه معاونت ذکر شده، مشاوران، مرکز پژوهشی، مدیریت روابط عمومی، مدیریت حقوقی و قراردادها نیز بصورت مستقیم در زیرمجموعه هیئت رئیسه سازمان قرار گرفته اند.

علی رغم آنکه نظم نسبی در تعداد و حالات توصیفی و ظاهری زیرمجموعه های معاونت های تعیین شده در این ساختار مشاهده میشود ولی حجم کارها و تعداد نیروی انسانی استفاده شده در بخشهای مختلف، بی نظمی موثری را در این سازمان ایجاد نموده است. مدیریت گروه های تخصصی و کمیسیونهای معاونت توسعه و برنامه ریزی و همچنین مدیریت دفاتر نمایندگی و امور تشکلهای معاونت خدمات مهندسی، باتوجه به مسئله مورد اشاره از جمله  بخش های با حجم کار بالا و تعداد نیروی انسانی قابل توجه می باشند که بشرح جداول2و3 وضعیت کمی آنها مشخص شده است:

جدول2- معرفی زیرمجموعه های مدیریت گروه های تخصصی و کمیسیونها

مدیریت گروه های تخصصی و کمیسیونها

شامل؛ هفت گروه و هجده کمیسیون

گروه های تخصصی

شامل؛ گروه های معماری، شهرسازی، عمران، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، نقشه برداری، ترافیک

کمیسیونها

شامل؛ کمیته آموزش، هیات تحریریه، شورای مالیاتی، کمیته سازندگان، کمیته اجرایی گاز، کمیسیون حقوقی، کمیسیون رفاه و تعاون، کمیته نظام پیشنهادها، کمیسیون طرح و برنامه، کمیته املاک و مستغلات، کمیسیون مشورتی بانوان، کمیسیون روابط بین الملل، کمیته نقشه های تفکیکی، هیات نظارت بر دفاتر نمایندگی، کمیته سیاست گذاری آب و فاضلاب، کمیته هدايت و ارزيابي كارشناسان ماده 27، کمیسیون تجمیع خدمات مهندسی وارجاع کار، کمیته مبحث دوم مقررات ملی ساختمان(ماده 33)

جدول3- معرفی زیرمجموعه های مدیریت دفاتر نمایندگی و امور تشکلها

مدیریت دفاتر نمایندگی و امور تشکلها

شامل؛ بیست و چهار دفتر و بدون تشکل

دفاتر نمایندگی

شامل؛ دفاتر اسلامشهر، اندیشه، اوشان فشم و ميگون، باقرشهر، باغستان، بومهن، بهارستان، پاكدشت، پرديس، پرند، تهران شمال، تهران غرب، تهران شرق، چهاردانگه، دفتر نقشه های تفکیکی (شریعتی)، رباط كريم، شهرقدس، شهرری، شهریار، فیروزکوه، قرچک، لواسان، ورامين، ملارد

تشکلها

-

در اینجا فقط به دونمونه از این مصادیق اشاره شد در حالیکه سایر زیرمجموعه های اشاره شده نیز با درجه اهمیت پایین تر با این موضوع مواجه هستند. این نکته قابل تأمل است که در هرسازمانی به دلائلی چون عدم وجود نظارت موثر بر عملکردها و ارزیابی کمی و کیفی اقدامات بر مبنای شرح خدمات تعیین شده یا عدم وجود شرح خدماتی مشخص برای برخی زیرمجموعه ها، ورود سلیقه مسئولین آن بخش ها، می تواند موجبات افزایش یا کاهش حجم کار و نیروی انسانی را فراهم نماید.

حال با شناخت اجمالی از وضعیت ساختار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، شایسته است مسئولین مربوطه و صاحبنظران این حوزه به بررسی و واکاوی این مهم پرداخته و برای پرسش های ذیل پاسخ ارائه نمایند:

الف- آیا ساختار فعلی فارغ از وضعیت عملکردها در هربخش، می تواند برای این سازمان کافی باشد و حتی بعنوان الگو به سایر سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در استانها ارائه شود؟

ب- چنانچه ساختار مذکور دارای نقاط ضعف و قوت باشد، در چه پروسه و مدت زمانی باید تحول در آن به وجود آید؟ و اصولاً شناسایی و حل مشکلات ساختاری در خیل مشکلات یک سازمان دارای چه اولویتی است؟

ج- ساختاری که نیاز به اصلاح داشته باشد، چنانچه بدون انجام کارشناسی لازم، با افزایش خدمات خود، اقدام به توسعه در شرح خدمات و نیروی انسانی نماید، مشکلات خود را کاهش خواهد داد یا افزایش؟

د- چه درصدی از ساختار مذکور، برای رفع تکلیف برنامه های روزمره و پایین دستی و چه درصدی برای تنظیم و اجرای برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بالادستی به کار گرفته می شود؟ با مشخص شدن توان این ساختار، اشکالات محتوایی در ساختار غلبه دارد یا مدیریتی یا هردو یا هیچکدام؟

ه- طراحی ساختار مذکور برای تأمین کدام استراتژی ها به کار گرفته شده است؟ ارتقاء کیفیت ساخت، جلب رضایت اعضاء، مدیریت شایسته مجامع عمومی، افزایش سطح توانمندی های اعضاء با برنامه های تخصصی برای تربیت مهندسان و مدیران جامعه، مدیریت دانش در جهت انتقال مستمر تجربیات گذشتگان به آیندگان، نهادینه کردن رعایت اخلاق حرفه ای در مسئولین و اعضاء، ایجاد کارآفرینی و  تقویت خلاقیت در  اعضاء، فرهنگسازی ساخت و ساز در جامعه و حضور موثر در رسانه ها، تقویت ارتباط با صنعت و دانشگاه، تأمین برنامه های اقتصاد مقاومتی حوزه ساخت و ساز، افزایش ارتباطات تخصصی با مجامع علمی و صنفی در سطح ملی و بین المللی، افزایش تعاملات با مبادی موثر در صنعت ساختمان و ....

منبع: راهبرمهندسان ساختمان

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید